Artikelen Sjoerd Punter

Releaseconcert Tip Jar is één groot feest

2-12-2018 Sjoerd Punter
Foto's: Ronald RietmanHet releaseconcert van ‘Onward’, het nieuwe album van Tip Jar, was vrijdagavond 30 november in het Eindhovense muziekcafé ‘t Rozenknopje  een echte thuiswedstrijd.  Een warm bad voor de mensen op het podium en een feest in de zaal. Tip Jar is een duo, bestaande...

Guus Boers

“Ik wilde het uitschreeuwen”

21-11-2018 Sjoerd Punter
De Eindhovense punkband The Flyin’ Spidersz krijgt donderdagavond 22 november een eerbetoon in Paradiso. Guus Boers, zanger en oprichter van deze succesvolle punkband, zingt een aantal nummers. Hij wordt begeleid door de hardcore-punkgroep Neuroot. The Flyin’ Spidersz waren actief tussen 1977 en...

Bobby Charles

15-11-2018 Sjoerd Punter
 Een van de mooiste songs die ik ken is ‘Tennessee Blues’ van Bobby Charles. Het lied is door mensen als Steve Earle, Doug Sahm en Kris Kristofferson prima op de plaat gezet, maar niemand zong het zo overtuigend als de man die het schreef. Zelf vond hij dat hij niet kon zingen en dat hij ook...
Christine And The Queens
Chris
14-12-2018 Koos Gijsman
Iets subtiel androgeens gaat schuil achter de uitdagende blik van het personage op de hoesfoto van het album Chris. Het is het tweede  volledige album dat de in Nantes geboren zangeres-liedjesschrijfster Heloise Letissier op 21 september van dit jaar uitbrengt onder de naam Christine And The...
The Devil Makes Three
Chains Are Broken
15-11-2018 Koos Gijsman
De heren Peter Bernhard en Cooper McBean en dame Lucia Turino uit Santa Cruz in Californië stoppen hun voorliefde voor countrymuziek en bluegrass onder de groepsnaam The Devil Makes Three in het repertoire van hun gelijknamige debuutalbum uit 2002. Enkele platen verder prijkt de groep in 2016...
Cowboy Junkies
All That Reckoning
9-11-2018 Koos Gijsman
In het werelddeel van de americanamuziek is Cowboy Junkies een schiereiland. Door stijlen als blues, country en folk verbonden met het vasteland, maar voor het overige omgeven door een oceaan van peilloos diepe hartzeer, melancholie en vervreemding. Liefhebbers van een donker randje rond hun...
Adam Wakefield
Gods And Ghosts
7-12-2018 Paul Heyblom
In de eerste helft van dit decennium maakte Adam Wakefield deel uit van Old Man Brown, een groep die in 2010 en 2013 twee cd’s uitbracht met muziek die richting funk en soul neigde. Niks mis mee, als je ervan houdt, maar wie zijn eerste soloplaat beluistert, merkt dat hij muzikaal gezien duidelijk...
John R. Miller and The...
The Trouble You Follow
14-11-2018 Paul Heyblom
Geen plaat heeft dit jaar zo vaak zijn weg gevonden naar mijn cd-speler als The Trouble You Follow van John R. Miller. Of het nu ochtend is, middag of avond, op elk moment van de dag gaan de onweerstaanbare liedjes van de in het gehucht (250 inwoners) Hedgesville, West Virginia, geboren en getogen...
Dillon Carmichael
Hell On An Angel
9-11-2018 Paul Heyblom
Het begint met een vet hammondorgel, daarna hoor je een doordringende sirene, gevolgd door aanzwellende gitaren en drums. Het is de inleiding van een monumentaal lied (National Disaster) waar je zesenhalve minuut ademloos naar blijft luisteren. En als dat nummer is afgelopen volgen nog negen songs...
The Dead Tongues
Unsung Passage
12-12-2018 Rein van den Berg
Ergens in het najaar ging ik onderuit, spreekwoordelijk. Kwalitatief mooie muziek verscheen aan de lopende band, en in een poging bij te willen blijven vergaloppeerde ik me. Vreetzucht naar muziek in zijn meest walgelijke vorm. Er was zoveel moois te beluisteren dat ik amper wist waar te beginnen....
Ray Bonneville
At King Electric
5-12-2018 Rein van den Berg
Rare tijden momenteel. De ene verbazende ontwikkeling lijkt te worden verbleekt door de volgende absurditeit. De wereld draait er geen spatje trager om, maar soms tolt je hoofd van de veranderingen. Na mijn vakantie raakte ik enige tijd los van de muziek. Ik verzoop als het ware in het...
Carson McHone
Carousel
28-10-2018 Rein van den Berg
Omdat mensen, in algemene zin, fascinerend kunnen zijn, blijft muziek fascinerend. Terecht ligt met regelmaat het vergrootglas op onze tekortkomingen, sla de krant maar open, echter we zijn ook tot uitzonderlijk mooie dingen in staat. Muziek is een weergave van onze veerkracht. Muziek als uiting...
Ina Forsman
Been Meaning to Tell You
14-12-2018 Theo Volk
“I always aspire to make music that gives me the chance to fully open my soul and heart to whoever decides to listen” schrijft de nu vierentwintigjarige Ina Forsman op de achterkant van het tekstboekje. Dat zich volledig openstellen doet ze eigenlijk al vanaf haar zesde toen ze een speelgoedgitaar...
Björn van der Doelen en de...
Eerwaarde Vader Zegen Mij Want...
12-12-2018 Theo Volk
Als je ouders je aangegeven hebben bij de burgerlijke stand als Wouterus Jacobus Antonius van der Doelen dan moet dat volgens mij wijzen op een katholieke achtergrond. Vroeger gingen volgelingen van dat geloof regelmatig te biecht. Op zijn nieuwe album Eerwaarde Vader Zegen Mij Want Ik Heb...
Anne van Damme
Waves
10-12-2018 Theo Volk
Oorspronkelijk komt singer-songwriter Anne van Damme uit Zeeuws-Vlaanderen. Ze verruilde Zeeland voor Tilburg om haar opleiding HBO Bachelor of Music aan de FHK Rockacademie te beginnen. Tijdens die studie was liedjes schrijven haar hoofdvak. Ze sloot die studie in 2016 succesvol af met het...
Gretchen Peters
Dancing With the Beast
1-9-2018 Ed Muitjens
Goede wijn behoeft geen krans. Dat gaat in het bijzonder op voor Gretchen Peters. Een singer-songwriter afkomstig uit The Big Apple maar muzikaal groot geworden in Nashville. Maar je kunt haar muziek niet omschrijven als countrymuziek. Waren die invloeden op haar debuut in 1996 nog hoorbaar, door...
Rory Block
A Woman's Soul
29-7-2018 Ed Muitjens
Het is bijna maniakaal te noemen. De wijze waarop Rory Block zich heeft voorgenomen om oude blues onder de aandacht van muziekliefhebbers te blijven brengen. Als je naar haar zes voorafgaande releases kijkt (tribute albums betreffende respectievelijk Son House, Mississippi Fred McDowell, Rev. Gary...
Ronnie Earl & The...
The Luckiest Man
6-3-2018 Ed Muitjens
Hij staat prominent op de achterzijde van de hoes van de nieuwe cd van gitarist Ronnie Earl: Jim Mouradian. Jarenlang was hij bassist van The Broadcasters, de begeleidingsband van Ronnie Earl. Tot het moment dat hij begin januari 2017 na afloop van een optreden in Connecticut een zware hartaanval...