It is currently 11 Sep 2010 01:59
johnnysgarden.nl Johnny's Garden Forum

Nieuwe ontdekkingen

The Derek Trucks Band

The Derek Trucks Band

Postby Ed » 08 Feb 2010 22:04

Eind vorige week een fijne bluesplaat via Lucky Dice binnengekregen. "Already Free" van The Derek Trucks Band. De plaat is van 2009 en is de zeer de moeite waard. Er wordt uitstekend op gemusiceerd en de plaat is voorbeeldig geproduceerd. Derek Trucks is daarnaast een zeer begenadigd gitarist, zowel slide als "gewoon". Als hij niet de slide hanteert hoor je overduidelijk de invloeden van Albert King en zeer zeker B.B. King terug. Prachtig spel zonder krachtpatserij. Een zeer afwisselende plaat ook. Zeker niet alles is (pure) blues. Zo doet mij "Our love" een akoestisch lied met blues invloeden, mede door de zang van Doyle Bramhill II die op dit nummer sterke gelijkenissen vertoont met Paul Rodgers, denken aan Bad Company (en dan moet je denken aan een nummer als Shooting Star).

Een prima plaat dus en zeker eentje die het ontdekken meer dan waard is.
Ed

Re: The Derek Trucks Band

Postby hans » 08 Feb 2010 22:09

Tsja Ed, zoals jij nog nooit van Ellis Paul had gehoord is dat bij mij met The Derek Trucks Band het geval. Zo steken we nog eens iets op via deze site! Zal eens gaan luisteren net als naar Dana Cooper waar Rein mee aan kwam zetten.
hans

Postby Ed » 08 Feb 2010 22:20

Hans, ik kende Derek Trucks ook nog niet terwijl hij toch al een zestal platen heeft gemaakt. Deze plaat verscheen in een aantal lijstjes van collegae en is een zeer prettige verrassing. Als je tenminste ook van blues houdt.
Ed

Postby hans » 08 Feb 2010 22:41

Ik ben geen blues kenner, maar volgens mij is dit een prima album.
Ik moest af en toe aan de Allman broertjes denken, zag later ook die link op My Space.
Verder schoten Little Feat, en ik moest 10 keer doorklikken op AMG voordat mijn geheugen het weer deed, en Roy Buchanan door mijn hoofd. Die kon ook ze lekker gemeen gitaar spelen meen ik mij te herinneren. Maar ja, dat is al zeker 25 jaar geleden dat ik die man hoorde, want al mijn langspeelplaten verkocht. Dom, dom.
hans

Postby Ed » 08 Feb 2010 22:55

hans wrote:Ik ben geen blues kenner, maar volgens mij is dit een prima album.
Ik moest af en toe aan de Allman broertjes denken, zag later ook die link op My Space.

Inderdaad heel knap en grappig dat je daar mee komt gelet op de vele filmpjes van Derek Trucks met The Allman Brothers op you tube.
Ed

Postby hans » 09 Feb 2010 09:43

Tja Ed, ik heb nou eenmaal niet zo heel veel muziek deze richting op in bezit (gehad) dus ik roep maar wat moet ik eerlijk zeggen. Lucky shot blijkbaar. Zal eens op You Tube kijken, wel leuk om die Allman Brothers weer eens te zien.
hans

Postby marco » 09 Feb 2010 11:57

Dat ik dit onder het kopje nieuwe ontdekkingen moet zien.
Derek Trucks die kan wel gitaarspelen.

Derek Trucks heeft gespeeld in The Allman brothers band.
De Already free cd is inderdaad erg goed. Ook Joyful noise is erg ok. Songlines vind ik de minste cd van hem.

Is redelijk populiar in de US deze band.
Blues Traveler is ook wel een aardige band in deze stijl.
Ook Gov't Mule is ok.
marco

Postby Ed » 09 Feb 2010 21:25

Tsja Marco, ik heb de blues een tiental jaren losgelaten en volg het nog maar zijdelings. Het genre was mij gewoon te weinig vernieuwend en de verrassing kon ik nog maar zelden in de muziek terugvinden. Daarom vind je Derek Trucks helaas terug bij de nieuwe ontdekkingen...
Ed

Postby Ed » 09 Feb 2010 21:26

Maar ehhh... Marco, bedankt voor de aanvullingen !
Ed

Postby Mark » 21 Feb 2010 22:41

Ik heb zojuist een video van The Derek Trucks Band in de dropbox gedropt, afkomstig van de DVD Crossroads Guitar Festival 2007. Het nummer Anyday, bekend van Derek and the Dominos, wordt hier (mede) gezongen door Susan Tedeschi, de vrouw van Derek Trucks, maar het gitaarspel is werkelijk verbluffend. Derek Trucks is overigens de neef van drummer Butch Trucks van de Allman Brothers, voor wie dat niet wist. Geniet!
Mark

Next

Return to Nieuwe ontdekkingen