It is currently 11 Sep 2010 03:08
johnnysgarden.nl Johnny's Garden Forum

Nieuwtjes

Jimi Hendrix

Jimi Hendrix

Postby Ed » 06 Feb 2010 23:33

Ik weet niet of hier veel belangstelling voor bestaat maar in maart komt "nieuw" werk uit van Jimi Hendrix. Muziek waaraan hij werkte vlak voor zijn dood (tenminste dat heb ik begrepen). Iets waar ik in ieder geval naar uitkijk. Hendrix was in mijn ogen een bluesgitarist (in de basis) die grenzen durfde te overschrijden en dat, in zijn spel, ook duidelijk liet horen. Bij het beluisteren heb ik wel eens het gevoel gehad dat hij uit de bocht zou vliegen maar z'n talent en virtuositeit hebben hem meestal gered. Meestal... Drugs e.d. hebben ook wel eens invloed gehad op zijn spel.

Om enig overzicht in mijn collectie te houden heb ik mijn cd's verdeeld in een aantal genres. Het maakt ook weinig uit maar ik heb Hendrix altijd onder de blues geplaatst.

"Blues is easy to play, but hard to feel."

Wat vinden jullie van zijn spel en muziek?
Ed

Re: Jimi Hendrix

Postby SMP » 07 Feb 2010 10:17

Niet te vaak, af en toe kan ik Hendrix wel waarderen, beetje afhankelijk van mijn stemming.
SMP

Postby hans » 07 Feb 2010 14:19

Ed, ik heb niets van Hendrix staan. Maar natuurlijk is het onmogelijk om bijna 50 jaar op deze aardbol te vertoeven zonder kennis te hebben gemaakt met zijn werk. Ik heb door de jaren heen redelijk veel werk van de man gehoord. Energiek, gepassioneerd, rauw, stuwend, creatief, grensverleggend, zeer herkenbare handtekening, onvervangbaar talent zijn woorden die mij te binnen schieten bij beluistering. Heel bijzonder dat er nu toch nog "nieuw" werk tevoorschijn lijkt te komen na al die ontelbare compilatiealbums. Heb jij veel werk van Hendrix staan? Kan je nog een beetje het overzicht houden?
hans

Postby Ed » 07 Feb 2010 16:24

Hans, ik heb wel een aantal platen van Hendrix maar ben zeker geen verzamelaar.

Ik heb de volgende cd's:

Are you Experienced
Electric Ladyland
Band of Gypsys
Blues
Live at Berkeley

Daarnaast heb ik nog een LP "Roots of Hendrix" met opnamen uit 1966.

Electric Ladyland en Blues vind ik de beste platen van hem.
Ed

Postby Frank » 07 Feb 2010 19:41

Helemaal mee eens Ed. Ladyland is de beste plaat van Jim.
Vooral dankzij de geweldige vertolking van All along the watchtower van Dylan.
Hij doet het nummer vele malen beter dan Dylan zelf.
Maar dat gebeurt wel vaker met Dylan. Als je zijn nummers hoort in de
uitvoering van anderen dan zijn de vertolkingen wat mij betreft altijd beter.
Niet alleen Jimi heeft dat bewezen maar ook The Byrds, Georg Harrison en vorig jaar weer Adele met to make you feel my love.
Ik ben me er van bewust dat ik me op glad ijs begeef, zeker met een Dylanfan als John in de buurt.
Ik neem echter het risico.
Groet Frank
Frank

Postby The Gardener » 07 Feb 2010 20:13

Mijnheer Meex,

Wilt u zich morgen 8 februari even bij mij op de kamer melden voor een kort onderhoud?

Met vriendelijke groet,

J.W.L. Smits
The Gardener
Site Admin

Postby hans » 07 Feb 2010 20:51

Frank, Don't Think Twice, It's All Right!
hans

Postby Ed » 07 Feb 2010 21:19

Heb ik overigens niet alleen bij Dylan maar ook bij Cohen. Misschien moet ik me nu morgen ook melden bij de heer Smits...
Ed

Postby MOV » 09 Feb 2010 00:07

Ik mis nochtans een monumentaal plaatje in jullie lijstje: 'Axis: Bold As Love', met 'Up From The Skies', 'Little Wing', 'If 6 Was 9', 'Castles Made Of Sand' en 'Bold As Love'. Naar mijn mening samen met 'Electric Ladyland' hét opus magnum van Hendrix. 'Blues' is eigenlijk een verzamelplaat met losse bluesopnames. Maar wat voor een verzamelaar. Het is jammer dat er door de muziekbusiness zo weinig respect is getoond voor Hendrix' werk want de gemiddelde release na zijn overlijden is ronduit ondermaats. In een slechte bui durf ik die handelswijze wel eens lijkenpikkerij te noemen. Want zeg nou zelf, veel voegen die bijeen geharkte plaatjes toch niet toe aan het repertoire van Hendrix? Aan de bankrekening van dat stelletje opportunisten echter... Ik houd mijn hart dan ook vast, Ed. Ben benieuwd naar de kwaliteit. De marketingmachine is inmiddels voluit op toeren.

Wat het catologiseren onder 'bluesgitarist' betreft: tot op grote hoogte mee akkoord. Alleszins een gitarist die beïnvloed is door de (elektrische) bluesschool. Leerde het klappen van de zweep bij Little Richard en King Curtis, en stond later op het podium met John Hammond en zowat alle bluesgiganten. Maar wél een bluesgitarist met open oor en oog voor andere invloeden (rock, jazz, soul). En belangrijk voor hele volksstammen (blues)gitaristen met volgens mij als absolute uitschieter Stevie Ray Vaughan.
MOV

Postby Ed » 09 Feb 2010 21:21

MOV wrote:En belangrijk voor hele volksstammen (blues)gitaristen met volgens mij als absolute uitschieter Stevie Ray Vaughan.

Over SRV gesproken. Diens versie van "Little Wing" is gewoon onovertroffen. GEWELDIG !!! Iedereen die deze versie nog nooit heeft gehoord. Stoppen waar je mee bezig bent en acuut gaan luisteren !!! Als je al niet ondersteboven wordt gespeeld door Vaughan, let dan ook nog even op het warme geluid van het zoemen van de buizenversterker.
Ed

Next

Return to Nieuwtjes