It is currently 11 Sep 2010 01:09
johnnysgarden.nl Johnny's Garden Forum

Overigens...

All that jazz (and some blues)

All that jazz (and some blues)

Postby MOV » 29 Jan 2010 00:13

Vandaag een paar leuke cd's gekocht in de uitverkoop. Prijzen variëren van 3 tot 5 euro. Maar hiermee heb ik de Hans-norm, waarnaar ik me vanuit mijn recalcitrante vrije geest toch niet zal schikken, vrolijk overschreden!

Blind Boy Fuller - Nothing But The Blues
Bukka White - Parchman Farm Blues
J.B. Lenoir - Vietnam Blues
Leroy Carr - Naptown Blues
Sonny Rollins - Rollins 'Round Midnight

(En buiten deze categorie ook nog 'Ride he Shadow' van Rob Lutes en 'Tim's House' van Kate Walsh.)

Heerlijk als zo'n cd-afdeling wordt geleid door mensen die blijkbaar wél verstand hebben van muziek, maar níét van prijzen!
MOV

Re: All that jazz (and some blues)

Postby SMP » 29 Jan 2010 00:21

Parchman Farm Blues is een heel bijzonder plaatje. Volgens mij - wanneer je de originele front cover hebt - nog schaars bovendien. Bij http://www.amazon.com staat hij voor USD 73.80 - used!
Attachments
Bukka White.jpg
Bukka White.jpg (17.93 KiB) Viewed 587 times
SMP

Postby MOV » 29 Jan 2010 00:27

Nee, zit in een foeilelijke hoes. Weet alleen niet meer hoe ik die hier kan plaatsen...
MOV

Postby SMP » 29 Jan 2010 00:35

Jammer Martin, want anders had je een goede investering gedaan. Neusje van de zalm.
SMP

Postby MOV » 29 Jan 2010 10:22

Het is deze hoes, Rein. Zeg nu zelf, da's toch spuugleleijk?

bukka white.jpg
bukka white.jpg (19.57 KiB) Viewed 577 times
MOV

Postby SMP » 29 Jan 2010 11:07

Ja - dit is typisch een prodect van een bedrijf die de originele rechten heeft verworven, of een licentiecontractje heeft geregeld of iets dergelijks, en daar dan zijn marge uit probeert te halen. Heeft in principe niets met muziek, of de liefde voor muziek te maken. Technische productie van deze geluidsdragers is vaak goedkoop en magertjes verzorgd. Aan de andere kant, wanneer de juiste muziek te beluisteren valt, wat heb ik dan te mekkeren? Niets! (Een CD bij Free Record Shop kopen lijkt me kwalijker dan vreemdgaan - en dit afgeleide product geeft mij dezelfde gevoelswaarde. Of heb ik het nu ietsjes te sterk aangezet? Wellicht moet ik zelfs vragen:"Volgt iemand dit nog?"
SMP

Postby MOV » 29 Jan 2010 11:40

Ach, ik zie de toegevoegde waarde van boekjes, originele hoezen en weet ik veel wat best in, maar mij gaat het toch vooral om de muziek en veel minder om wet er allemaal rond zit. Denk trouwens niet dat zo'n platenmaatschappij rijk wordt van de plaatjes van Bukka White.

Deze cd is naar het schijnt digitaal geremasterd. Als dat effectief zo is dan moeten de master tapes in een deplorabele toestand verkeren. Maar dat bezorgt deze muziek ook wel weer iets charmants dus mij hoor je niet zeuren. En het plaatje kostte maar 1,99 euro...
MOV

Postby SMP » 29 Jan 2010 13:30

Ach, eigenlijk heb je ook wel gelijk. De originele CD is ook maar een schijfje in de verpakking terwijl de enige echte Bukka al lang verdampt is.

http://www.wirz.de/music/whitbfrm.htm
SMP

Postby Ed » 30 Jan 2010 12:32

Bukka White heeft overigens voor Sonet in een latere periode nog eens prima opnamen gemaakt en die zullen een stuk beter klinken...

Maar die oude opnamen hebben natuurlijk hun charme.
Ed

Postby Ed » 30 Jan 2010 12:42

Martin, bij deze enkele (vocale) jazztips (met het risico dat je ze al lang kent natuurlijk):

Kurt Elling - Nightmoves (echt een prachtalbum van een nieuwe crooner)
Anjani - Blue Alert (ooit een tip van Frank)
Karrin Allyson - In Blue (Allison in een kleine setting waarop ze zich van haar meest bluesy kan laat zien)
José James - The Dreamer (R & B meets jazz, en het werkt)
Abbey Lincoln - Abbey sings Abbey (prima roots georiënteerd album)

Cassandra Wilson hoef ik je zeker niet aan te bevelen. Die moet gewoon in ieders platenkast staan.

Ben wel benieuwd wat jij bijvoorbeeld van Silje Nergaard vind of een Rachelle Ferrell. Bij Ferrell haak ik af omdat het soms teveel naar vocale acrobatiek neigt.
Ed

Next

Return to Overigens...